Sunday, June 19, 2011

Labor Experience

entree kali nih nak wat in Malay plak...kasi feel skit..

May 23, 2011

alkisahnyer aku dok menunggu bila laaa anak dlm perut nih nak kuar...masa jumaat mlm sabtu, aku sgka contraction rupanyer sakit perut nak berak...sungguh memalukan sbb sang suami ketawa guling2.. then sabtu mlm ahad ingatkan air ketuban pecah tapi rupa-rupanyer aku terkencing mlm...lagi sekali sang suami ketawa terguling2...akhir sekali, ahad mlm isnin....aku berak dan kencing siap2 sbb tak nak diketawakan lagi oleh uncle din..

sambil melayan kartun Simpson di PC, mak mertua aku tepon..

maa: dora dah mulo make minyak selusuh tuh?
dora: belum maa..mami kata mula guna bile dh start tapi dora lum start sakit..
maa: mami salah ghoyak tuh..dora make male nih, besok dora bersalin laa..

aku pon ambil minyak selusuh yang maa dah sediakn utk aku..aku sapu pada perut dan calit pada lidah.. kemudian aku dan uncle din terlelap..suddenly rasa mcm terkencing lagi.. cepat2 lari ke tandas..tapi bukan urine yg tubek (yea, kecek kelate pulok...) a liquid that was crsytal clear, muccus form and little bit sticky came out from my va-jay-jay..aku tanya pendapat suami:-

dora: ayang..camner? nak gi hospital ke? kalu salah camner? dh dua mlm false alarm..memalukan jer nanti..
uncle din: nih bukan masa nak pikir malu...tapi kalu salah, kita ketawa jer laa..

so kami bertolak ke hospital jam 12.30am..park kereta kat valet parking, then jalan kaki ke atas Labor Room tgkat 2..dgn selamber kata nak wat CTG..so baring2 and sembang2 dgn uncle din..suddenly nurse kata "Puan, puan dh buka 2cm.. doktor minta puan ditahan.." aku diminta untuk salin baju and ditolak atas wheel chair ke bilik penginapan (mcm bunyi masuk hotel plak~)... all the single / double bedded rooms were occupied so i was admitted into one of the expensive rooms at 6th floor.. RM 450 per nite weyh... but we were only required to pay a double bedded rate as the room was given by the hospital..

so at 2.00 am, i have dilated at 2cm..i started to feel the contractions with 10 minutes apart..not soo bad i said to myself..i could barely sleep while uncle din slept soundly on the couch..at 6.00am i've dilated 3cm.. at this time, i was transferred to the Labor Room again in 2nd floor.. at 10am i've dilated 4cm..according to my observation, the opening would dilate 1cm every 4hours..i was asked frequently whether i would like to request for the Epidural..dgn eksyennyer aku jawab "saya nak tahan dulu...tapi saya nak pethidine or enthonox"... guess what? sakitnyer contraction tuh..Subhanallah... bagai nak tercabut nyawa.. uncle din was by my side and he was constantly rubbing my back and forehead.. aku dh mula menangis pastu melalak pastu tumbuk2 bantal and tarik rambut...raungan aku boleh didengar di kaunter nurse di luar..malu beb... nurse pon berlari2 masuk bilik and pujuk soh amek epidural...uncle din tanya samada aku nak epidural and die siap boleh kata "dh 4.5cm nih sayang...takmo tahan lagi ke?" pada waktu itu, aku betol2 nak tumbuk die..aku yg sakit tapi die nak soh tahan...? duuurgh... aku angguk tanda setuju dan Anaesthetic pon muncul... pandangan aku kabur, mata tertutup, aku takleh dgr ape2 dah kecuali jeritan ku sendiri...

nurse dudukkan badan aku and mintak aku sandar ke hadapan menggunakan bantal..aku diminta untuk kekal statik sementara doktor masukkan tiub ke tulang belakang...in a split second the pain started desolve and i could breathe again...i turned to the doctor and said "oh hye...now i can see your face.." then i doze off... siap berdengkur...uncle din mengambil kesempatan ituh utk makan dan solat..semasa bangun tido, jam dh menunjukkan pukul 2.30pm..aku tertido hampir sejam..masa tuh dh 5cm tapi langsung tak rasa ape2... kaki kebas dan memang tak boleh digerakkan langsung...epidural "melumpuhkan" dari pinggang ke hujung kaki..

tibe2 rasa nak berak..yes, aku nak berak..panggil nurse, nurse check and kata dh buka 7cm.. aku dan uncle din terkesima..."ayang, bukan ke tadi die kata 5cm...?" nurse minta aku mkn skit utk dapatkan energy nak teran..uncle din suapkan nasi 2,3 sudu je...aku takde selera nak makan sebernanyer.. jam dh pukul 2.40pm.. panggil nurse lagi sekali "nurse, saya nak berak taik nih...nak berak sgt nih..taik dh hujung bontot sgt nih.." nurse kemudian check and dh 9cm..then nurse kata "ok, berak berak...berak skrg.." 5 minutes later doktor sampai and masa tuh dh open 10cm...seriously kitorg sgt terkejut..masa antenatal class, doktor kata from 6cm ~ 10cm would normally take 2 hours.. tapi aku? 20 minutes jer from 5cm ~ 10cm.. patot laa sakit nyer mcm nak bunuh diri...

masa nak teran tuh, katil aku diubah suai mcm transformers..tibe2 ader tempat letak kaki utk kangkang, katil jadi separuh sampai paras bontot, aku ader tempat nak pegang and aku diminta utk kangkang luas giler...pain killer dihentikan and masa tuh dh start rasa sakit semula...aku pon start teran.. tapi cane nak teran? bayangkan anda berak...nurse pon siap encourage aku dgn bersorak "BERAK PUAN.. BERAK KUAT...BERAK GERAAAAAAM~" nak tergelak pon ader masa tuh...aku pon teran sekuat hati..paling sakit adalah nak kuarkan kepala and bahu die..semasa nak teran kepala baby, aku dh mula hilang nafas jadi doktor guna vacuum..semasa nak teran bahu, doktor wat episiotomy..the whole time uncle din pegang kepala aku and minta aku bernafas..nasib baik ader uncle din..sambil meneran, dua org nurse tekan perut aku dr atas ke bawah, diorg bantu tolak baby keluar..uncle din saksikan saat2 baby keluar dari va-jay-jay aku...die kata mcm nak pengsan tgk manusia keluar dr celah kaki..

setelah menjerit2 menereran, keluarlah anak aku...doktor terus letak atas perut aku..mak ai...biru mcm dlm citer avatar..pastu aku terfikir "nape anak aku mcm besaaar jer...?" baby di angkat ke dlm tube di sebelah aku...nurses bagi die anti-dote sbb baby "high" kesan epidural...epidural nih adik-beradik dgn morfin.. diorg berusaha nak bg baby nangis...pastu...kuat giler suara die...bile dh dgr suara die, aku makin lemah longlai mcm nak pengsan...baby dibawa ke tempat lain utk dicuci...uncle din ikut nurse..aku makin hilang tenaga dan nafas..tibe2 aku rasa nak meneran lagi...aku meneran-meneran and keluar laaa uri..this time, aku takde energy dah....doktor cepat2 jahit va-jay-jay aku...aku boleh rasa jarum tuh menembusi kulit tapi tak larat nak pikir....baby dtg semula all clean up...masih menangis...uncle din azankan dan iqamahkan baby..aku tgk jer baby...pastu tanya nurse:-

dora: nurse, brape berat anak saya? anak saya pmpuan kan???
nurse: anak puan 3.29kg...yea, die perempuan..

itulah kisah bersalin aku...aku buka 1cm pada hari rabu dan buka 2cm pada isnin pagi..then the next 12hours utk sampai 5cm..lastly another 20 minutes utk sampai 10cm...sgt cepat dan sgt sakit...aku amalkan minyak selusuh utk bantu aku bersalin and it really did helped.. syukur semuanyer selesai.. 39 minggu aku membawa perut...bapak aku siap panggil aku bunting kerbau...

3 comments:

  1. wow!! very difference experience compared to mine.. ape2 pon sume dah selamat ;)

    mcm mane pantang kat kelate.. nanti cite ek.. kiss2 to baby piya

    ReplyDelete
  2. hahaha!!!!!!!!!!! hanya mereka yg berjaya push je dapat rasa ngilu ni..bestnyaaaaaaaaaaaa...BERAK BERAK GERAAAMMM!!

    ReplyDelete
  3. terima kasih kerana share, sorry saya tergelak sangat baca, alhamdulillah semua ok. boleh share berapa kena ek? saya plan nak deliver kat demc jugak.

    ReplyDelete